2007-01-02

Allmant funderande

Nu tar vi en liten mer ordentlig internetpaus sa har pa tisdagskvallen. Vi ar fortfarande kvar i Georgetown pa Penang, men imorgon aker vi harifran. Efter nagra timmars slappande pa rummet, dar vi bland annat laste guidebockerna for att komma fram till vad vi ville gora, har vi nu bestamt oss for hur planen ser ut de narmaste dagarna. Fram tills i sista sekund verkade det som att jag skulle fortsatta sjalv ner till Kuala Lumpur, medan Josefine akte tillbaka till Thailand for att njuta av stranderna. Den nya planen ar dock att vi reser tillsammans nagra dagar till, vilket passar mig bra da det verkar svart att traffa backpackers just har och vi har det trevligt tillsammans dessutom. Imorgon aker vi alltsa till Cameron Highland, till en stad/by som heter Tharin Rata (det kan vara nagot helt annat ocksa, jag har sjukt svart att komma ihag det har namnet). Det ar lite mer bergstrakter och det ska finnas nagra fina tempel, djungel och teplantager dar uppe. Jag hoppas pa lite farskt te i soluppgangen bland dimmiga dalar, men man kanske inte ska hoppas for mycket? Naja, vi far se vad som hander. Vi aker atminstone med en tidig buss harifran, bussen gar 8:00, sa far val aka fran hotellet redan vid halv sju for att hinna till busstationen med mera. Framme strax efter lunch, sa sen ska vi uppleva hoglanderna. Dagen efter fortsatter vi ner till Kuala Lumpur och sen ar planen att jag sjalv flyger till Siem Reap i Kambodja. Men som jag sett forut kan planer komma att andras - kanske ska jag ner till Singapore istallet?

Just nu forsoker jag ladda upp bilder, men det verkar ga ruskigt langsamt. Vi far se om det blir nagra overhuvudtaget. Kanske borde forminska dem innan jag laddar upp dem, men det har de nog inga program for. Naja, vi far se, annars far ni noja er med mina vackra ord och se bilderna sen.

Idag har varit en ratt underlig dag. Jag far inget riktigt grepp om Malaysia faktiskt. Vissa saker ar ruskigt billiga, exempelvis boende och mat. Idag har vi bytt hotell till ett som kostar 20RM per natt, alltsa 20 kr per person. Totalt har vi lagt 30RM pa mat under hela dagen, vilket slutar pa en total dagsbudget pa 50 kr per person. Helt okej. Imorgon kostar 5 timmars bussresa 20RM, men vi kommer ocksa fa betala 20RM for att ta taxin till busstationen. Det finns manga cykeltaxis har, men de verkar helt ointresserade av att fa kunder. De ligger mest och sloar och vill man aka med dem tar de riktiga ockerpriser, 5RM for en liten resa, men ar ocksa helt ointresserade av att pruta ner priserna. Underligt pa det hela taget. Vi har idag ocksa varit uppe i Kompar Tower som ar en del av Kompar Komplex. Det ar ett 60-vaningshus, sa vi var uppe i restaurangen/turistfallan pa toppen och forsokte fotograferna utsikten samt njuta av vara "gratisdrinkar" som vi skulle fa dar uppe. Gratisdrinkarna visade sig vara en subventionerad (men anda valdigt dyr) kopp kaffe som smakade choklad eftersom det var sa mycket socker i den. Men men, var nog ratt vantat att man skulle bli lurad dar. Hur som helst sa har vi nu sett staden fran ovan och jag har ocksa insett hur nara det ar till fastlandet.

Jag har raknat lite pa resan hittills. Det verkar som att jag ekonomiskt ligger ratt nara vad jag raknat med, dvs. ganska dyrt. Den enda anledningen till detta ar dykkursen, som star for ganska precis halva utgifterna totalt hittills. I ovrigt sa har jag gjort av med ungefar 70 kr/dag pa resande (speed boat ar dyrt - kommer bli billigare senare), 60 kr/dag pa boende (thailand ar dyrt - dock sa har jag delat boende hela tiden sa beror pa om jag delar boende i fortsattningen) och ungefar 110 kr/dag pa ovrigt (mat, solglasogon, drinkar och annat smatt och gott). Helt okej alltsa, jag kommer nog ha en del pengar kvar att shoppa upp i slutet av resan helt enkelt - speciellt som bade Kambodja och Vietnam ar billigare an Thailand.

Infor nyar sa gjorde jag och Josefine listor for att sammanfatta aret. Himla skojigt satt att gora det pa ocksa - rekommenderas for er som inte gjort det annu. De saker vi bedomde var bland annat basta/samta resa, basta/samsta upplevelse, party, restaurang, frisyr, tjej/kille, kompis, musik, karriarsval, ny bekantskap, film, inkop, present, etc... Det var valdigt givande att blicka tillbaka over aret pa det har viset, man fick chans att tanka till och minnas vad som hant. Basta resan var nog Thailand i april, eftersom jag inte hunnit avsluta och fa grepp om den har annu. Varsta resan var nog Tallinn, sa bakis har jag aldrig varit tidigare. Basta party blir nastan julafton pa Koh Lanta (mycket pa grund av folket), alternativt de grymma poolpartyn vi hade i somras och under nolle-p. Samta party blir nog festen hos Gisela med oinbjudna draggtjejer fran Motala som kissar i kattladan. Och sa vidare. Testa ni sjalva och lagg garna upp resultaten pa bloggar eller maila dem, det ar kul att se hur folk har upplevt sitt ar!

Nu har jag fatt upp nagra bilder redan och ska forsoka lagga upp annu fler. Adressen ar samma som alltid, picasaweb.google.com/anders.ivarsson/asien/.

Far se nar nasta gang jag skriver blir, troligtvis nagra dagar kvar. Under tiden far ni garna maila om vad ni sjalva har for er, vad som hander i Sverige och om nyheter om stortade plan i Indonesien, jordbavningar i Taiwan eller bomber i Bangkok har oroat er!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag skulle skippa Singapore och lägga den tiden på något annat land. Jag uppfattade Singapore som väldigt västerländskt och inte så skojsigt. Dock så var vi bara i en storstad men drog snabbt vidare.

Ett bra sätt att tjäna pengar på är att resa billigt, samt på natten. Då gör det inget att det tar tid. Samt att det ofta är mycket billigare. Man sparar även in tid på detta. =)

Det låter som ni har det jättebra där borta. Vi är inte alls avis här borta i gråa trista Sverige (även om det vart fint väder idag).

Ha det fortsatt bra och se så mycket du bara kan!

Kram