2007-01-06

Kambodja

Nu har jag tagit mig till Kambodja efter lite stok med diverse saker. Sista dagen i Kuala Lumpur var givande, jag agnade dagen at att utforska staden pa egen hand. Forst foljde jag Josefine till flygbussen, vilket gjorde att jag fick se staden lite fran ovan fran deras MonoRail. Efter det akte jag runt lite med lokaltrafiken for att se staden, folket, Twin Towers, Chinatown med mera. Pa vag tillbaka till mitt dormroom sa traffade jag en belgisk tjej, Babs eller Barbara, som sag lite vilsen ut och som skulle till nastan samma stalle som jag, sa vi slog folje. Slutade med att vi hade en trevlig kvall med nagra cider pa den lokala irlandska baren, en mumsigt god glass mitt i affarskvarteren och sedan tranade vi poj tillsammans (sana dar bollar i snoren som man snurrar runt for den oinsatte) pa en mork bakgata brevid hennes hotell. Eftersom hon skulle till Bali idag sa slog vi folje till flygplatsen ocksa, vilket dock innebar en hemskt tidig morgon (alarm 05:30) for oss bada. Men efter lite sovande pa planet sa har jag tagit mig igenom den har dagen ocksa.

Kambodja sen alltsa. Flyget satter ner en i Siam Reap (vilket betyder Siamese Defeated, jattebra namn pa en stad som ligger nara gransen till Thailand eller Siam som det heter) och det forsta man tanker pa ar hur otroligt platt det ar. Inte en kulle sa langt ogat nar (fran planet - en bra bit bort alltsa) utan helt och hallet platt. Siem Reap ar en liten stad, som dock verkar lida lite av att Angkor Wat ligger precis brevid. I utkanten av staden byggs stora hotell, resorter och annat upp och det satter tydligen stora belastningar pa stromforsorjning och vattenforsorjning for staden. Mycket annat som ar lite konstigt har ocksa. Att komma in i landet till exempel kraver att man har ett visum. Detta kan man kopa pa flygplatsen nar man landat, dock ar priserna lite oklara. I US-dollar som verkar vara standardalutan har sa kostar det $20, men man kan ocksa betala 20 euro eller 100 malaysiska dollar (vilket ar betydligt mer an $20). Fragade man efter priset i lokala rien sa var det valdigt flytande svar pa ca 100000 rien ungefar, men det verkade vara en helt frammande tanke.

Pa flygplatsen motte jag en tysk kille och en italienare (som kunde tyska dock, mycket forvirrande), sa akte till stallet som de skulle bo pa. Italienaren hade redan bokat rum, medan den tyska killen tog ett rum som var ganska dyrt. Vi delar det dock forsta natten, sa nu blir det lite lyx. Rummet ar storre an alla bungalows jag har bott i hittills och har bade AC, riktigt varmvatten, toalett med toapapper och spolning, stooora sangar och frukost ingar. Ett riktigt vasterlandskt hotell alltsa och aven med den standarden valdigt fint. For detta betalar vi gemensamt $35, varav jag betalar $10. Dock flyttar jag till Popular Guesthouse imorgon, dar jag betalar $3 for ett enkelrum med delad dusch. Precis min prisklass faktiskt, men forst ska jag passa pa att duscha med gratistval, raka mig i varmvatten och lyxa med annat.

Kambodja verkar bli en land som kommer fastna valdigt mycket. Det ar mycket fattigdom och en hel del tiggare, ungar som forsoker salja saker, handikappade som ber om donationer med mera. Det ar ocksa valdigt tydligt att gamla personer ar extremt ovanliga, det ar mest barn, ungdomar och folk upp till drygt min alder. Detta ar val foljderna av det hemska Khmer Rouge-styret dar stora delar av befolkningen dodades eller svalt ihjal. Hittills har jag inte sett nagot av de avsparrningar som signalerar trygga omraden (resten ar ganska kraftigt minerat fortfarande sen krigen, sa man far passa sig sa man haller sig inom markerade omraden), men det ar nog vanligare nar man kommer utanfor Siem Reap.

Nu ar det tre dagars tempelutforskande for mig som galler. Vi ska se Angkor Wat och nagra av de andra templena i omradet. Finns tydligen narmare 500 all in all, sa det kan man ju pyssla med ett tag. Imorgon har vi en tuk-tukforare som aker runt med oss hela dagen och visar oss templen for $10, det ska bli intressant. Sen far jag se om jag kanske hyr en cykel och utforskar lite pa egen hand ocksa, det kan vara ett fint satt att se stallet pa.

Nu ska vi val ut och ata lite, dricka lite gott och kanske festa (det ar ju trots allt lordag - val?), men det blir nog ratt tidig dag med tanke pa att man ska ga runt i solen och se tempel hela dagen imorgon.

Kul att hora fran er dar hemma, fortsatt garna kommentera och skriva vad ni sjalva har for er!

1 kommentar:

Olle sa...

Jag ser fram emot bilder och berättelser från dina intryck! Det här är ett av världens största minnesmärken och ett som jag aldrig sett trots att jag varit frestad att åka dit många gånger. Men politiken har lagt hinder i vägen och naturligtvis kostnad och avstånd också.

I DN 19 feb 2000 beskrev Bengt Albons det så här:

"Det är inte mycket i världen som kan mäta sig med skönheten här. Ingenstans finns heller ett större tempel än Angkor Vat, ett byggnadsverk i samma storleksordning som Keops pyramid i Egypten.

Här finns tillräckligt att se för rundvandringar i veckor och månader. Men de flesta nöjer sig med ett par dagar. Den som åker till Sydostasien utan att besöka Angkor har missat regionens och några av världens största sevärdheter. "

Och det är tydligen inte bara ett tempel heller...

Olle