2007-01-03

Cameron Highlands

Nu har vi tagit oss upp till Cameron Highlands. Har ar det helt underbart vackert, aven om vi mest sett utsikter langs vagen och vart hotell idag. Bussturen var nagot av en pars, jag har nog aldrig akt en sa skumpig buss faktiskt. Forsta bussen var riktigt illa, och klarade dessutom inte av uppforsbackar (typ lite lutning pa motorvagen) - dar kunde den inte kora snabbare an 30km/h typ. Efter drygt halva resan fick vi byta buss langs med motorvagen nagonstans och efter det sa blev det marginellt battre. Efter nastan sex timmars bussresa kom vi fram till Taran Rata (om det nu heter sa, glommer ju bort det hela tiden). Det finns ganska mycket resorter har, kanns lite som Osterrike faktiskt. Dock sa har de aldrig sno har, sa jag antar att folk ar har for vandringen - nagot annat finns inte riktigt att gora har. Det ar betydligt kallare har ocksa, nagonstans kring 15-20 grader skulle jag tro, sa jag har fatt anvandning for tjocktrojan, jeansen och mina nyinkopta DC-shoes (berattade jag om dem? 160 kr for ett par som kostat 1000 kr i Sverige atminstone) nu. Resten av dagen spenderade vi med att utforska byn, ata indisk mat pa lov fran banantrad (mums, massor med mat, olika saser och roror, brod, naan och allt kostade 14 kr var), duscha i det kalla vattnetn (tog fel dusch och orkade inte byta nar jag val borjat duscha i kallvatten och sen sett tva filmer pa storbildstvn har pa varat guesthouse. Vi bor pa Father's Guesthouse, det kanns tryggt att bo hos varldens storsta indier (tva meter lang och valtranad typ) som dessutom har hockeyfrilla. Kanns som att komma till bergen i Slovaiken faktiskt, bortsett fran maten och att man sticker ut valdigt mycket som vasterlanning.

Faktum ar att vi inte sett manga vasterlanningar alls i Malaysia. Langkawi hade sjalvklart massa vasterlanningar pa alla sina resorter, men pa Penang sag vi nog bara en handfull totalt och de verkade vara relativt bofasta och prata spraket atminstone. Pa bussen var vi under ganska lange det enda vasterlandska folket. Har uppe ar det lite mer folk som ar uppe for att traska i bergen, men det ar fortfarande stor majoritet lokalbefolkning i kontrast till hela Thailand och Langkawi.

Malaysia har vi kommit fram till ar Asiens Norge. Det ar rent och prydligt har, allt ar lite mer uppstyrt och lite snallare an resten av Asien och de har Kalle Anka-engelska precis som norrmannen. Man forstar typ alla skyltar om ma bara ar lite open-minded. Eller vad sags om Bas Ekspres (Express Bus), Bas Sekolah (School Bus), Feri (Ferry), Farmasi (Pharmacy), Nasonal Transfer (National Transfer), Komputer, Polis, Butik och sa vidare. Mycket underhallande.

I ovrigt har vi det lugnt och slappt. At just en hamburgare och tittade pa filmen Insider Man (tror jag den hette), sa nu ska vi val sova snart. Imorgon ska vi pa en halvdagstur i djungeln och se lite av omgivningarna, sen en snabb lunch och sedan buss till Kuala Lumpur. Lordagmorgon flyger jag till Kambodja ar tanken. Tankte ladda upp fler bilder idag, men det verkar inte ga att gora fran de har datorerna, far gora det senare istallet. Har massa bilder fran dykningen, Langkawi, vara boenden och resor och annat som jag vill visa. Blir nog en del bilder tagna imorgon ocksa, ar valdigt fint har uppe. Borde ga snabbt att ladda upp dem fran KL dock, hoppas jag atminstone.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Anders
Kul att du skriver och laddar upp bilder men låt det inte ta för mycket uppmärksamhet från länderna du besöker!
Jag skriver sen

/Anders P